ПРОВЕЖДАНЕ НА МЕЖДУУЧИЛИЩНИ ДЕЙНОСТИ В ОБЛАСТ РУСЕ
ПО ПРОЕКТ BG05M20P001-2.011-0001 „ПОДКРЕПА ЗА УСПЕХ“
В изпълнение на Дейност 8 по проект „Подкрепа за успех“ РУО – Русе организира провеждане на междуучилищни дейности с училища, които са участвали в изпълнението на Дейност 3 и Дейност 4 по проекта.
Междуучилищните дейности ще се проведат през м. май – юни 2022 год. в следните училища-домакини:
– ОУ „Васил Априлов“ – Русе;
– ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“ – с. Семерджиево;
– ПГРКК – Русе;
– СУ „Св. Паисий Хилендарски“ – гр. Сливо поле;
– СУ „Васил Левски“ с ПП – гр. Ветово.
В междуучилищите дейности ще вземат участие ученици от училища от община Русе, община Сливо поле и община Ветово. В рамките на дейностите учениците ще представят своите постижения, умения и способности от участието си по проект „Подкрепа за успех“.
ТЕУП – Русе
РЕГИОНАЛНА ИНФОРМАЦИОННА КАМПАНИЯ
за представяне на добри практики по Дейност 7 „Дейности за работа с родителите чрез включване на образователни медиатори, социални работници, ромски авторитети и лидери, представители на неправителствени организации и др. заинтересовани лица в образователния процес и насърчаване на сътрудничеството с педагогическите специалисти за намаляване на риска от преждевременно напускане на образователната система от учениците“ на проект „Подкрепа за успех“
На 27 юни 2022 година в ОУ „Никола Обретенов“ – Русе се проведе Регионална информационна кампания за представяне на добри практики от образователни медиатори и директори на училища в област Русе по Дейност 7 от проект „Подкрепа за успех“. Събитието е организирано от Териториалния екип за управление на проект „Подкрепа за успех“. Участници бяха директори на училища, образователни медиатори и социални работници, които работят от 2019 г. по тази дейност от проекта. В информационната кампания участие взе доц. д-р Йосиф Нунев – координатор по Дейност 7 в екипа за управление на проекта (ЕУП) към МОН. Бяха представени успешни практики от дейностите за работа с родителите чрез включването на образователни медиатори и социални работници, коментирани бяха и постигнатите резултати от тях. Своята житейска история на млад човек от ромски произход, който избира пътя на образоването, сподели студентката по право в РУ „Ангел Кънчев“ Николина Иванова.
Гости на информационната кампания бяха представители на Областна администрация – Русе, на Регионална дирекция „Социално подпомагане“ – Русе и на експерти от общините в областта.
МЕЖДУУЧИЛИЩНИ ДЕЙНОСТИ ПО ПРОЕКТ „ПОДКРЕПА ЗА УСПЕХ“
В област Русе през периода май – юни 2022 г. бяха организирани и проведени междуучилищни дейности (Дейност 8) по проект BG05M2ОP001-2.011-0001 „Подкрепа за успех“
В събитието се включиха ученици, участвали в групите за допълнителни обучения и в групите за занимания по интереси. В рамките на междуучилищните дейности участниците от различните училища представиха своите постижения, умения и способности от участието си в дейностите по проекта.
Училищата, определени за домакини на Дейност 8, организираха и координираха всички дейности във връзка с провеждане на събитието. За всяка планирана междуучилищна дейност училището домакин изготви програма, която включва информация за формата и темата на дейността, мястото и времето на провеждане, участниците в дейността – съответните училища, наименованията на групите и брой ученици.
Училище домакин | Училища участници |
---|---|
1. ОУ „Бр. Миладинови“ | |
2. ОУ „Ал. Константинов“ | |
ОУ „Васил Априлов“ | 3. ОУ „Хр. Смирненски“ |
4. ОУ „Н. Обретенов“ | |
5. ОУ „Т. Кърджиев“ | |
ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ – с. Семерджиево | 1. ОУ „Г. С. Раковски“ – Ново село |
2. ОУ „От. Паисий“ - Тетово | |
3. НУ „В. Априлов“ - Хотанца | |
1. ОУ „Ив. Вазов“ – Голямо Враново | |
СУ „Св. Паисий Хилендарски“ – Сливо поле | 2. ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ - Ряхово |
1. ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ - Сеново | |
2. ОУ „П. Р. Славейков“ - Смирненски | |
СУ „В. Левски“ с ПП - Ветово | 3. СУ „Хр. Ботев“ - Глоджево |
ПГЕЕ „Ал. Арнаудов“ – Русе | 1. ПГЕЕ „Ал. Арнаудов“ – Русе |
2. ПГРКК – Русе |
Проведените междуучилищни дейности имаха забавен и творчески характер. Училищата домакини създадоха за участниците мотивираща и позитивна среда за популяризиране на постиженията, компетентностите и творческите резултати на учениците чрез участието им в разнообразните междуучилищни дейности и инициативи – занимателни игри по български език и литература „Разкажи ми за Русе“, забавни игри по математика „Животински свят“; викторина, дебат, фотографски фестивал и др.
Участниците не само искрено се забавляваха, но демонстрираха бързина, находчивост, умения за работа в екип. Всички ученици получиха подаръци с логото на проекта.
Териториален екип за управление на проекта
Обучения на още 60 педагогически специалисти от област Русе в изпълнение на Дейност 2 по проект BG05M20POOI-2.011-0001 „Подкрепа за успех“ ”, финансиран по ОП НОИР 2014-2020 г., през учебната 2021/2022 година
В изпълнение на Дейност 2 по проект BG05M2ОP001-2.011-0001 „Подкрепа за успех“ през учебната 2021/2022 година в област Русе в периода 11 ноември – 8 декември 2021 г. ще се проведат обучения на още 60 педагогически специалисти за прилагане на инструментариума за ранно идентифициране на ученици в риск от преждевременно напускане на образователната система и за диференциран подход при определяне на потребностите им от предоставяне на индивидуална подкрепа по направления съгласно следните графици:
- График – начален етап (2 групи с общо 35 педагогически специалисти)
- График – График – БЕЛ и обществени науки (1 група с общо 15 педагогически специалисти)
- График – математика, информационни технологии и информатика (1 група с общо 10 педагогически специалисти
Обученията ще се проведат синхронно от разстояние в електронна среда чрез средствата на информационните и комуникационни технологии. Използваната електронна платформа ще бъде съобразена с изискванията на чл. 49, ал. 8 от Наредба № 15 от 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти и ще бъде администрирана от училището домакин на обученията ОУ „Н. Обретенов“ – Русе.
Териториален екип за управления на проекта – Русе
Обучения на 225 педагогически специалисти от област Русе в изпълнение на Дейност 2 по проект BG05M20POOI-2.011-0001 „Подкрепа за успех“ ”, финансиран по ОП НОИР 2014-2020 г.
В изпълнение на Дейност 2 по проект BG05M2ОP001-2.011-0001 „Подкрепа за успех“ през учебната 2020/2021 година в област Русе ще се проведат обучения на 225 педагогически специалисти за прилагане на инструментариума за ранно идентифициране на ученици в риск от преждевременно напускане на образователната система и за диференциран подход при определяне на потребностите им от предоставяне на индивидуална подкрепа по направления съгласно следните графици:
- График – начален етап
- График – математика, информационни технологии и информатика
- График – природни науки
- График – БЕЛ и обществени науки
- График – БЕЛ – ДЗИ
- График – чужд език
- График – професионална подготовка
Обученията ще се проведат синхронно от разстояние в електронна среда чрез средствата на информационни и комуникационни технологии. Използваната електронна платформа ще бъде съобразена с изискванията на чл. 49, ал. 8 от Наредба № 15 от 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти и ще бъде администрирана от училищата домакини на обученията, както следва:
- Училище домакин: ОУ “Н. Обретенов” – Русе – за обученията в начален етап (4 групи с общо 70 учители) и природни науки (1 група с общо 13 учители);
- Училище домакин: ПГЕЕ “Ап. Арнаудов” – Русе: за обученията по български език и литература и обществени науки (4 групи с 58 учители); български език и литература – учители за подготовка на ученици за ДЗИ (1 група с общо 10 учители), и чужд език (1 група с 10 общо учители);
- Училище домакин: Професионална гимназия по речно корабостроене и корабоплаване – Русе: за обученията по математика, информационни технологии и информатика (3 групи с общо 54 учители) и професионална подготовка (1 група с общо 10 учители).
Териториален екип за управления на проекта – Русе
Проект BG05M20P001-2.011-0001 „Подкрепа за успех“
Министерството на образованието и науката (МОН) e конкретен бенефициент чрез процедура за директно предоставяне BG05M2ОP001-2.011 „Подкрепа за успех“ по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ (ОП НОИР) 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейските структурни и инвестиционни фондове.
♣ Общата стойност на проекта е 127 759 359.94 лева
♣Продължителността на проекта е 30 месеца, считано от 28.02.2019 г.
Проектът „Подкрепа за успех“ е за подкрепа на всички деца, които имат затруднения с усвояване на учебното съдържание по различни предмети.
Основната цел е да се подпомогне равният достъп до качествено образование и по-пълното обхващане на учениците в училищното образование чрез дейности за преодоляване на затруднения в обучението и пропуски при усвояването на учебното съдържание, както и за развитие на потенциала и възможностите им за успешно завършване на средно образование и за бъдеща социална, професионална и личностна реализация.
В резултат на дейностите трябва да се постигне намаляване на дела на преждевременно напусналите образователната система и системата на обучение, както и към повторното им включване. Фокусът е към ученици в начален и в прогимназиален етап. В зависимост от индивидуалните потребности ще се извършват дейности за допълване, развитие и надграждане на компетентности, придобити в задължителните часове, както и за мотивиране на учениците за задържанe в училище и за предотвратяване на преждевременното напускане.
Заложените индикатори за изпълнение на проекта са:
- Училища, предлагащи дейности за повишаване мотивацията за учене чрез развитие на специфични знания, умения и компетентности – 1 500
- Брой ученици, обхванати от дейности по кариерно ориентиране – 47 340
Специфичен индикатор за процедурата: - Ученици в риск от отпадане от образователната система, включени в дейности по процедурата – 120 000
Очакван резултат: - Относителен дял на учениците, напуснали по необективни причини формалното образование от общия брой ученици – не повече от 1,43%
Целеви групи в проект „Подкрепа за успех“ са:
– ученици в риск от отпадане;
– ученици, на които е необходимо предоставяне на услуги по кариерно ориентиране в прехода от прогимназиален към гимназиален етап на образование;
– ученици в училищата с по-ниска концентрация на ученици в риск от ранно отпадане;
– педагогически специалисти и др. заинтересовани страни (родители, представители на неправителствени организации, образователни медиатори, социални работници, ромски авторитети и лидери и др.).
Методология за определяне на училищата, които ще участват в проекта:
В проекта са включени 1652 училища, от които 885 с висока концентрация на ученици от уязвими групи, а 767 училища с по-ниска концентрация на ученици от уязвими групи са определени в Методология по следните допълнителни критерии:
1. Брой ученици с над 100 извинени и над 10 неизвинени отсъствия;
2. Резултати от НВО след IV клас по български език и литература;
3. Резултати от НВО след VII клас по български език;
4. Резултати от НВО след VII клас по математика;
5. Резултати от задължителния държавен изпит по български език и литература след XII клас.
Демаркация с други проекти, финансирани по ОП НОИР 2014-2020 г.
С цел минимизиране на риска от дублиране на дейности, разходи и включване на едни и същи лица от целевите групи в идентични дейности, финансирани едновременно по различни проекти, е извършена демаркация за училищата, участващи в интегрирано проектно предложение BG05M9OP001-2.018 „Социално-икономическа интеграция на уязвими групи. Интегрирани мерки за подобряване достъпа до образование“– Компонент 1 (Интегрирана схема между ОП РЧР и ОП НОИР).
Допустими дейности
Дейност 1. Изработване на инструментариум за ранно идентифициране на ученици в риск от преждевременно напускане на образователната система и за диференциран подход при определяне на потребностите им от предоставяне на индивидуална подкрепа.
Дейността цели да се създаде и внедри в работата на педагогическите специалисти инструментариум (методика, включваща различни инструменти за оценка на системните пропуски и затрудненията при усвояване на учебното съдържание от учениците), въз основа на който ще може:
1. да се идентифицират учениците в риск от преждевременно напускане на образователната система;
2. да се определят конкретните потребности от предоставяне на индивидуална подкрепа на всеки ученик в риск от преждевременно напускане на образователната система;
3. да се организират допълнителни обучения като част от общата подкрепа за личностно развитие за преодоляване на системните пропуски и/или за превенция на затрудненията на учениците. Прилагането на инструментариума следва да позволи ранно идентифициране на групи ученици с различни пропуски и затруднения при усвояване на учебното съдържание и прилагане на диференциран подход при определяне на потребностите им от индивидуална подкрепа, както и да подпомогне учителите при планиране на теми, методи и подходи и при подбора на конкретните образователни материали, с които да работят с учениците в риск от преждевременно напускане на образователната система.
Дейност 2. Организиране и провеждане на обучения на педагогическите специалисти за прилагане на инструментариума за ранно идентифициране на ученици в риск от преждевременно напускане на образователната система и за диференциран подход при определяне на потребностите им от предоставяне на индивидуална подкрепа.
Около 10 500 учители ще бъдат обучени как да идентифицират навреме учениците в риск. Обученията на педагогическите специалисти са насочени към повишаване на професионалната им компетентност за идентифициране на ученици в риск от преждевременно напускане на образователната система и за прилагане на диференциран подход при определяне на потребностите на учениците от допълнително обучение като част от общата подкрепа за личностното им развитие.
В рамките на обученията педагогическите специалисти ще се запознаят със спецификата на инструментариума за идентифициране на пропуските и затрудненията при усвояването на учебното съдържание за различни групи ученици в различни етапи на образование и за овладяване на техники за работа с учениците за преодоляване на пропуските и затрудненията им в обучението. Целта е повишаване на мотивацията на учениците за обучение и задържането им в образователната система.
Обученията ще са отворени за всички желаещи педагогически специалисти, които ще прилагат инструментариума в училищата, включени в проекта. Включването на педагогическите специалисти в обученията е чрез прилагане на принципите за доброволно участие и за подбор на ниво „училище“.
Дейност 3. Осъществяване на обща подкрепа за личностно развитие на учениците в съответствие с чл. 17 и чл. 27 от Наредбата за приобщаващото образование чрез допълнително обучение по учебни предмети за превенция на обучителни затруднения и/или за преодоляване на системни пропуски при усвояването на учебното съдържание.
Дейността обхваща допълнителни обучения по учебни предмети за превенция на обучителни затруднения и/или преодоляване на системни пропуски при усвояването на учебното съдържание в съответствие с индивидуалните потребности на всеки ученик чрез осъществяване на обща подкрепа за личностно развитие съгласно чл. 17, 27 и 30 от Наредбата за приобщаващо образование.
Тази дейност е насочена към идентифицираните ученици в риск от преждевременно напускане, които се обучават в училища с висока концентрация на такива ученици, и предвижда: допълнителни обучения по български език и литература и по математика – за ученици от началния етап на основното образование; приоритетно по български език и литература, по математика и по природни науки – за ученици от прогимназиалния и от първи гимназиален етап; по други учебни предмети, в т.ч. и от професионалната подготовка, по които учениците имат натрупани пропуски, които са причина за ниски образователни резултати и за невъзможност да завършат успешно клас, етап или степен, което води до демотивация и отпадане от училище; по български език като чужд – за ученици, за които българският език не е майчин, с цел подкрепа на приобщаването им и за намаляване на риска от преждевременно напускане на образователната система.
Дейност 4. Допълнителни обучения във втори гимназиален етап за преодоляване на пропуски при усвояването на учебното съдържание и/или за актуализация на компетентностите с цел успешно полагане на държавния зрелостен изпит по български език и литература, както и държавни зрелостни изпити по други предмети от общообразователната подготовка.
Дейността е насочена към ученици от класовете от втория гимназиален етап на образование за провеждане на допълнителни обучения за преодоляване на пропуски при усвояването на учебното съдържание и/или за актуализация на компетентностите с цел успешно полагане на държавния зрелостен изпит (ДЗИ) по български език и литература, както и на държавните зрелостни изпити по други предмети от общообразователната подготовка.
Изпълнението на дейността следва да спомогне за намаляване на броя на преждевременно напусналите образователната система и/или увеличаване на броя на успешно завършилите средно образование.
Дейност 5. Осъществяване на обща подкрепа чрез осигуряване на занимания по интереси за стимулиране на творческите изяви и за повишаване на мотивацията за учене – за учениците от училищата с по-ниска концентрация на ученици в риск от ранно отпадане (минимум 2% от общия брой на учениците в съответното училище), в т.ч. и тези, участващи в дейност 3.
С 15 процента от средствата по проекта ще се финансират занимания по интереси.
Дейността е насочена към ученици, които се обучават в училища с по-ниска концентрация на ученици в риск от ранно отпадане. Целта е да се повиши мотивацията за учене на учениците в риск от отпадане посредством организиране на съвместни занимания по интереси и стимулиране на творческите изяви чрез включване в изпълнението на дейността и на ученици, извън целевата група. Заниманията се организират приоритетно в тематичните направления: „Дигитална креативност“, „Природни науки“, „Математика“, „Технологии“, „Изкуства и култура“, „Гражданско образование“, „Екологично образование и здравословен начин на живот“, „Спорт“, както и в други направления съобразно желанията и интересите на учениците и възможностите на училището.
Разработеното от ръководителите на групи съдържание на заниманията по интереси няма да дублира съдържанието на учебните предмети и ще се съобразява с възрастта, възможностите и интересите на учениците, към които е насочено. Изпълнението на дейността има допълващ характер към мерките по операцията и няма да надвишава 15% от общия бюджет.
Дейност 6. Осъществяване на обща подкрепа чрез кариерно ориентиране с цел подготовка за преход към следваща степен, за мотивация за продължаване на образованието, за участие на пазара на труда, кариерно ориентиране за учениците от прогимназиалния етап на образование (от 5-ти до 7-ми клас) посредством центровете за подкрепа за личностно развитие, включително и по обучителната система STEM, когато е приложимо и др.
Дейността има за цел да мотивира и насочва към системата на професионалното образование учениците в риск от отпадане, което от своя страна да допринесе за намаляване броя на преждевременно напусналите образователната система. Изпълнението на дейността ще създаде информационни и диагностични ресурси за осигуряване на устойчивост в работата по кариерно ориентиране с учениците от V-VII клас, които са в риск от преждевременно напускане на образователната система. Дейността ще надгради постигнатите резултати по проект BG05M2OP001-2.001-0001-C07 „Система за кариерно ориентиране в училищното образование“, финансиран по ОН ПОИР 2014 – 2020 г. За изпълнение на дейността ще бъде разработен инструментариум за кариерно ориентиране на ученици от V до VII клас в риск от преждевременно напускане на образователната система.
Дейностите за кариерно ориентиране на минимум 47 340 ученици от V до VII клас от училищата, включени в проекта, ще се извършва от кариерните консултанти на центровете за подкрепа за личностно развитие на два етапа:
1. групови дейности за запознаване или информиране за професии с първа, втора и трета степен на професионална квалификация от СППОО;
2. определяне на професионалните интереси на учениците (дейността се провежда индивидуално).
Дейност 7. Дейности за работа с родителите чрез включване на образователни медиатори, социални работници, ромски авторитети и лидери, представители на неправителствени организации и др. заинтересовани лица в образователния процес и насърчаване на сътрудничеството с педагогическите специалисти за намаляване на риска от преждевременно напускане на образователната система от учениците.
Дейността е насочена към намаляване на риска от преждевременно напускане на образователната система от учениците, чрез включването на родителите на учениците в риск от отпадане от образователната система. Основна роля в изпълнението на дейността имат образователни медиатори, социални работници, ромски авторитети и лидери, представители на НПО и други заинтересовани лица, които да подпомогнат приобщаването на родителите към образователния процес и да спомогнат за по-ефективното сътрудничество с педагогическите специалисти. Дейността ще се реализира чрез:
– разработване на информационни материали и др., насочени към родителите на ученици в риск от отпадане от образователната система;
– провеждане на кампании, лектории, срещи и други събития от училищата съвместно с представители на общините, РУО и други заинтересовани страни за насърчаване на сътрудничеството между тях с цел намаляване на риска от отпадане;
– подбор и назначаване на образователни медиатори и/или социални работници и др.;
– организиране и провеждане на еднодневни семинари с директорите, образователните медиатори и социални работници за работа с родителската общност.
Акцент на дейността е осигуряване на психологическа и социална подкрепа на родителите на деца от уязвимите групи за преодоляване и приемане на различието, формиране на умения у родителите за преосмисляне на ценностната система, здравословен начин на живот в семействата им и активното им социално приобщаване.
Дейност 8. Участие в междуучилищни дейности по т. 3, 4 и 5. Отделното училище ще може да инициира изготвянето на междуучилищна програма, да се включва в такава предложена от друго(и) училище(а) или да се присъедини към дейности, чиито реализация е вече стартирала.
Междуучилищните дейности ще се провеждат съвместно от две или повече училища. Дейността следва да се изпълнява от училищата с по-ниска концентрация на ученици от уязвими групи съвместно с училищата, определени в Наредбата за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование. В зависимост от конкретната тематика на междуучилищната дейност или вида на инициативата (междуучилищни конкурси, състезания, концерти и др.) в нея могат да участват групи със сходни или различни дейности за занимания по интереси, както и да се организират междуучилищни дейности с ученици, включени в допълнителни обучения по Дейности 3 и 4.
Всяко едно училище от общо включените по проекта –1652, трябва да участва в не по-малко от шест междуучилищни събития (междуучилищни конкурси, състезания, концерти и др.) на година.