Продължете към съдържанието

130-годишнината от написването на Българския всеучилищен химн бе отбелязана в МГ „Баба Тонка“ с различни инициативи

На 15 април 1892 г. в Русе учителят по френски език Стоян Михайловски написва стихотворението „Кирил и Методий“, като му поставя амбициозното подзаглавие „Проект за български всеучилищен химн“. Стихотворението е отпечатано в сп. „Мисъл“, кн. 9-10 от същата година. От бележка под линията става ясно, че то е „твърде сполучливо поставено“ в музика от русенския учител Божинов. Тази мелодия е забравена, защото проектът за всеучилищен химн се превръща във всенароден с мелодията на Панайот Пипков, учител в Ловешката мъжка гимназия (1901 г.).

В чест на 130-та годишнина от написването на текста в МГ „Баба Тонка“ се проведоха няколко инициативи. Учениците от 8.в и 8.г клас посетиха РБ „Любен Каревелов“ и се запознаха с историята на написването на химна. Любезните домакини им показаха първата публикация на текста в сп. „Мисъл“ (1892). Учениците посетиха и кабинета на акад. Михаил Арнаудов, разгледаха негови ръкописи, автографи и ценни книги.

В навечерието на пролетната ваканция с ученици от различни класове се проведе „Работилница за творческо писане“. Бяха обсъдени теми и идеи за написването на есета и разкази. През ваканцията учениците имаха възможност да работят върху създаването на своите текстове. На 11.04. журито, съставено от учители по български език и литература и училищния психолог, получи 19 текста. Единодушно бяха отличени 7 текста на ученици от 8., 10. и 12. клас. Те ще бъдат наградени на традиционната литературна конференция в края на м. май.

Учениците писаха по следните теми:

  • Народността не пада/ там, дето знаньето живей! /Есе/
  • Но винаги духът народен;/ подпорка търсеше у вас,/ о, мъдреци! /Есе/
  • Напред! Науката е слънце,/ което във душите грей! /Есе/
  • Представете си, че сте ученик в Русенската мъжка гимназия. Вашият учител по френски език създава проекта за всеучилищния химн. Четете стиховете му. Какви емоции изпитвате? /Есе, разказ/
  • Съберете истории на вашите родители, баби и дядовци за честването на 24 май в годините, когато те са били ученици. По какво си прилича честването тогава с честването на празника днес? Защо 24 май е най-обичаният български празник? /Есе, разказ/
  • Какво е мястото на „Кирил и Методий. Български всеучилищен химн“ в днешното училище, сред вас – младите хора, които сте призвани да го пренесете в бъдещето? /Есе/
  • Напишете фантастичен разказ: Как ще се чества 24 май след 100 години? А след 200? /Разказ/

На 13.04. се проведе тематичен час на класа, в които всички ученици от училището се запознаха с историята за написването на стихотворението „Кирил и Методий“. Учениците от 10. г клас проведоха импровизирано състезание. Химнът озвучи много класни стаи, учениците го изпяха заедно с класните си ръководители.

Цветелина Георгиева

" "  " "

Опции за контраст
Голям текст